Als webshopeigenaar wil je dat jouw webshop opvalt in een zee van concurrenten en dat je de aandacht trekt van potentiële klanten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw webshop eruit springt? In deze blog geven we je 10 tips voor het verbeteren van jouw webshop en het aantrekken van meer klanten.
Deze tips kunnen het startpunt zijn om jouw webshop te laten groeien, maar zijn gerust niet allemaal moeilijk om toe te passen. Pas ze allemaal toe, dan weet ik zeker dat jouw webshop gaat groeien!
Deze staat niet voor niets bovenaan de lijst en is echt een must-have. Een veilige website is cruciaal voor de klantervaring en kan bijdragen aan het vertrouwen van klanten in jouw webshop. Zorg er daarom voor dat jouw webshop beveiligd is met een SSL-certificaat en dat klantgegevens veilig worden opgeslagen. Bij veel hostingbedrijven zitten deze beveiliging inbegrepen (uiteraard ook bij de hosting van Xmedia), maar dat betekent nog niet dat het altijd ingeschakeld staat.
Een consistente stijl draagt bij aan de professionele uitstraling van jouw webshop. Gebruik daarom een eenduidige stijl in je lettertypes, kleuren en vormen. Hierdoor zorg je voor een herkenbare uitstraling en creëer je vertrouwen bij de bezoekers van je webshop, het ziet er verzorgd uit en kunnen je bezoekers hun weg makkelijker vinden op je website.
De “Over ons” pagina is een belangrijke pagina op je webshop. Hier kun je jezelf en je winkel voorstellen en vertellen wat jouw visie en missie is. Hiermee bouw je aan vertrouwen bij de bezoekers van je webshop en kun je hen overtuigen om bij jouw webshop te kopen. Door bezoekers wat te vertellen over je zelf en je winkel maken ze kennis met de ondernemer achter de webshop en dat zorgt voor een band. Daarentegen zorgt het ontbreken van een over ons pagina voor wantrouwen; wat hebben ze te verbergen?
Wees eerlijk over je verzending, je verzendtijden en voorkom verborgen kosten. Een van de grootste frustraties van online shoppers is dat ze bij de checkout worden verrast door extra kosten, zoals verzendkosten. Wees daarom eerlijk over de verzendkosten en -tijden en voorkom verrassingen bij de klant. Dit bouwt vertrouwen op en zorgt voor een betere klantervaring.
Reviews en beoordelingen kunnen een belangrijke rol spelen in de beslissing van een klant om bij jouw webshop te kopen (social proof). Zorg er daarom voor dat klanten eenvoudig een review kunnen achterlaten en promoot de reviews waar mogelijk op jouw webshop. Denk ook aan bedrijfsreviews in Google en op Facebook en wees niet bang je bestaande klanten om een review te vragen.
Een keurmerk geeft vertrouwen aan de klant en kan het verschil maken in de beslissing om bij jouw webshop te kopen. Zorg er wel voor dat het keurmerk past bij de aard van jouw webshop. Zo zijn er keurmerken voor bijvoorbeeld duurzaamheid, veiligheid en betrouwbaarheid. Ook helpen veel keurmerken bij het verzamelen van reviews en bieden ze veiligheidsbadges die je op je website mag plaatsen.
Jouw sterke punten en kernwaarden zijn de unique selling points van jouw webshop. Laat klanten weten waarom ze bij jouw webshop moeten kopen en wat jouw webshop uniek maakt. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van slogans en testimonials van tevreden klanten, maar ook door je gemiddelde beoordeling op je productpagina te tonen.
Unieke productteksten zorgen niet alleen voor een betere ranking in zoekmachines, maar geven ook extra informatie over het product. Hierdoor kunnen klanten beter geïnformeerd een aankoopbeslissing maken. Zorg er voor dat de teksten van goede kwaliteit zijn en voldoende informatie bieden over het product en kopieer de tekst niet op verschillende producten.
De “In winkelwagen” knop is de belangrijkste knop op jouw productpagina, daar zit de conversie van deze pagina. Zorg er daarom voor dat deze knop goed opvalt en niet verdwijnt tussen de andere knoppen op de pagina. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van een opvallende kleur of door het plaatsen van de knop op een strategische plek op de pagina. Kijk ook eens bij de grote e-commerce winkels voor voorbeelden, ze gebruiken deze tactiek allemaal.
Een goede productfoto kan het verschil maken in de beslissing van een klant om iets te kopen. Zorg er daarom voor dat de foto’s van jouw producten van goede kwaliteit zijn en dat ze het product goed weergeven. Zorg er ook voor dat de foto’s scherp zijn en dat het product er op de foto’s goed belicht uitziet. Soms heb je weinig invloed op de inhoud van de foto’s, bijvoorbeeld als ze aangeleverd worden door de leverancier. Let er dan in ieder geval op dat de resolutie hoog is.
Onze Wordpress specialisten helpen je graag met het oplossen van ieder probleem. Bel ze of mail naar help@xmedia.nl
Het optimaliseren van jouw webshop is een doorlopend proces dat nooit af is. Het is belangrijk om altijd te blijven werken aan het verbeteren van jouw webshop, om zo een optimale gebruikerservaring te bieden en meer klanten aan te trekken. Blijf daarom altijd kritisch naar jouw webshop kijken en vraag feedback van jouw klanten. Wat zijn de sterke punten van jouw webshop en wat kan er verbeterd worden? Door continu te blijven verbeteren en innoveren, kun je jouw webshop laten groeien en meer succesvol maken.
Heb je geen tijd om je e-commerce platform zelf te verbeteren of kom je er gewoon niet uit? Wij kunnen helpen! Of het nu gaat om het optimaliseren van de gebruikerservaring, het verbeteren van de conversie of het verhogen van de omzet, wij staan voor je klaar om samen te werken aan een succesvolle online onderneming. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of een vrijblijvend gesprek. Wij helpen je graag verder!
Jouw partner voor webdesign in
Jouw Wordpress specialist in
© Copyright 2022 – Xmedia – algemene voorwaarden